BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, December 20, 2009

dIaNtArA GaRiSaN MaNuSiA..

manusia sepatutnya harus berusaha menentang kekejaman dan kejahilan. namun bila dipikirkan memadam memng mudah dibicara dengan mulut tetapi untuk melaksanakannya sukar teramat.kekejaman dan kejahilan berlaku dgn cepat dan trus menular ke seluruh pelusuk jiwa manusia di alam maya.
Apakah manusia2 ini terlahir utk melakukan kejahatan? kekadang masa yg telah menakdirkan manusia itu berubah.
Diantara garisan manusia behati putih dan manusia berhati hitam.Manusia yg pada mulanya berhati putih bersih(warak) serba serbi ilmu dia tahu.dengan ilmu itu ada sedikit sifat syaitan yg akan hadir dalam setiap jiwa manusia iaitu takbur.dan dgn sifat itulah akan lebih menjadi parah jika tidak dirawati dengan baik maka setiap penyakit hati itu(takbur) akan terus berlaku kemaksiatan yg datang tanpa diundang.manusia yg berhati putih itu telah berubah kepada hati hati hitam dengan sifat takbur yg telah merosak hatinya.
diantara garisan manusia berhati hitam.memang kalau kita melihat mereka,kehidupan mereka adalah sebati dengan kemaksiatan,iblis menjadi sahabat mereka,namun dgn perlakuan itu x mustahil mereka bleh berubah dengan sekelip mata. penghijrahan itu berlaku mungkin dengan kejadian atau kelukaan besar diatas kesilapan dari kejahatan dan kejahilan sendiri.maka dengan penyesalan yg ada manusia mula berubah mencari dimanakah diri mereka yg sebenarnya.dan terus berusaha mencari kekuatan untuk berubah kepada kebaikan.inilah dikatakan DIANTARA GARISAN MANUSIA.
kita juga sebagai manusia seringkali mencari kesalahan org lain dan hanya tahu mencaci dan menghina. Hanya segelintir sahaja yg cuba menyelami dan mendalami hati manusia yg teraniaya. Tidak semua manusia melakukan kejahatan dan kekejaman itu dengan kelrelaan hati mereka.cubalah selami hati mereka.
RENUNGLAH KETAJAMAN MINDA ADALAH DARI KEKUATAN IMAN.

0 comments: